TORNOOIEN

Met slechts 3 tornooideelnames is dit ons minst productieve jaar sinds 2001.

Maar we organiseren wel terug een eigen tornooi! 't Is te zeggen, we zijn mede-organisator van het BK editie 2018.

Eén van de andere tornooien waar we aanwezig waren zullen we ons meer herinneren van de competitie trekpaarden-trek dan van het touwtrekken. Hoewel?

2018-08-05

Kriekenfeesten Ingelmunster

Hans

Bizar tornooi, waar we lang moesten wachten tot de paarden van het terrein wilden stappen. Hun tornooi had meer deelnemers dan het onze, en de trekken waren er zeker even fel bevochten.

2018-10-21

BK Moerkerke

Hans

Hoera! Na een jaar afwezigheid organiseert TTV Versieck, in samenwerking met BTB en KLJ StX-Viven, opnieuw een touwtrektornooi, wat dit jaar ook geldt als het Belgisch Kampioenschap. Meer info op de facebookpagina: https://www.facebook.com/FlandersOpen/ of de site van BTB: http://www.touwtrekken.be/408_moerkerke_bk
Opgelet!!! Niet op het gekende terrein te Sijsele, maar op het Sportpark te Moerkerke (Vissersstraat 2) en dit vanaf 10:00u

Nieuw dit jaar op het BK is de categorie Nieuwelingen. Het biedt de mogelijkheid aan nieuwe leden van bestaande ploegen of volledig nieuwe ploegen om ook mee te dingen naar titel van Belgisch Kampioen. Onder "nieuw" word verstaan: een lid dat de voorbije 2 jaar niet, als nieuweling of getraind, aan het Belgische Kampioenschap deelgenomen heeft. De leden van een team in deze categorie moeten allen nieuweling zijn. De nieuwelingen hoeven geen lid te zijn van BTB, ze betalen dan wel een vervangende bijdrage van 40 euro/team. De nieuwelingen mogen wel, indien ze lid zijn van BTB, meedoen in de andere klassen. De nieuweling klasse wordt getrokken in 560 kg onbeperkt aantal personen. Per dame mag de ploeg 10 kg extra wegen tot max 600.
Dus aan alle recreanten-ploegen: laat jullie niet afschrikken! Deze klasse is er echt voor jullie. Allen van harte welkom!

Een week na de feiten kijken we terug op een geslaagd BK. Voor een vijfde maal waren we co-organisator, het was ons dus niet vreemd. Maar er waren wel wat veranderingen ten opzichte van onze tornooien van de voorgaande jaren. Onder een stralende zon werd in 7 categoriën gestreden voor het eremetaal. Al bij al een mooie opkomst, al hadden wij wel gehoopt op een grotere belangstelling voor de Nieuwelingen klasse.

Ook sportief een mooie opsteker: we kunnen opnieuw 2 medailles veroveren.

Het bloed kruipt waar het niet gaan kan.
Waar we vorig jaar nog de 15de editie van ons tornooi aan ons moesten laten voorbij gaan, dit jaar bood de openstaande vacature voor het inrichten van het BK de mogelijkheid om dan toch nog dit derde lustrum te vieren. Naast de bij een BK voorziene ondersteuning van BTB werd ook versterking gezocht bij de plaatselijke KLJ en Chiro, onze buren op ons oefenterrein. De KLJ werd bereid gevonden om het bar-gebeuren over te nemen en ook het grootste deel van de catering werd uitbesteed. Een noodzaak omwille van ons dalend ledenaantal.
Enkele veranderingen dus ten opzichte van vorige tornooien, met als grootste het terug thuiskomen van ons tornooi in Moerkerke, de plaats waar het 16 jaar geleden allemaal begon. Toen op de terreinen van de KSA, nu op het ons door de gemeente aangeboden oefenveld. Kleiner, maar groot genoeg en eveneens voorzien van alle nodige accommodatie.
En we mogen ook nu weer terugblikken op een geslaagd tornooi. Al moeten we wel toegeven dat een en ander in de aanloop ervan misschien wel iets vroeger mocht worden opgestart. Was dit één van de redenen waarom we maar een beperkte respons kregen op de oproep naar deelnemers in de nieuw opgezette Nieuwelingen klasse? Deze was nochtans dit jaar in het leven geroepen om ook recreantenploegen eens de kans te geven om mee te dingen naar de titel van Belgisch Kampioen. Verschillende KLJ's werden aangeschreven, alsook enkele recreanten, maar de opkomst was toch iets te pover. Jammer. Anderzijds, er schieten nu eenmaal niet zoveel recreantenploegen meer over, en misschien was de vrees om in te schrijven voor een heus BK toch nog iets te groot. We hopen wel dat BTB deze klasse nog niet direct afschrijft, én dat er zich volgend jaar meer kandidaten melden.
Eén en ander moet nog ten gronde worden geëvalueerd, maar de kans bestaat dat we ook volgend jaar opnieuw een tornooi organiseren. We houden u zeker op de hoogte, maar hou misschien toch al de derde zondag van oktober vrij op de agenda.

Foto's op de facebookpagina.